Modele ładu korporacyjnego
W praktyce na całym świecie istnieje wiele odmian modelu CSR. Jeśli wyobrazimy sobie skalę liniową przesuwającą się od lewej do prawej, interesy interesariuszy (z wyłączeniem akcjonariuszy) na skrajnej lewej stronie do interesów akcjonariuszy na skrajnej prawicy, łatwiej jest zrozumieć różne modele. Różnica polega na stopniu, w jakim te dwa często sprzeczne interesy są faworyzowane.
Leworęczni i neokonserwatyści
Ten podział na lewicę i prawicę ma również zastosowanie w kontekście politycznym i filozoficznym. Ideały CSR były od początku postrzegane w jego filozofii jako „lewicowe”, „lewicowe” lub liberalne. Wielu konserwatystów (z prawej), neokonserwatystów zaczyna teraz rozumieć, że interesy akcjonariuszy są zgodne z interesami firmy i jest to zrównoważony rozwój. Jeśli firma i planeta nie przetrwają, nie ma sensu czerpać zysków.
Organizacje non-profit i For Profit zdefiniowane organizacje
Konieczne jest zdefiniowanie, czym jest organizacja „For Profit”. Jest to biznes lub przedsiębiorstwo handlowe, którego jedyną racją bytu jest osiągnięcie zysku. Organizacja „Not-For-Profit” (NPO) to organizacja, której racją bytu jest wyższy cel, taki jak pomoc w przypadku głodu, misja religijna lub szerzenie edukacji. Często określa się je mianem organizacji non-profit, ale to zdecydowanie nie jest poprawne. Organizacje non-profit często będą dążyć do osiągnięcia zysku, aby sfinansować swoją „działalność charytatywną”. Zasadnicza różnica polega na tym, że w przypadku stowarzyszenia non-profit zyski są zatrzymywane w organizacji, podczas gdy organizacje nastawione na zysk mają „zamiar” dystrybucji swoich zysków między akcjonariuszy. Szybki przegląd jest taki, że organizacja non-profit istnieje dla swoich prac, podczas gdy organizacja For-Profit istnieje dla jej zysku.
Motyw „Zysk”
W mniej oświeconych czasach korporacyjna maksyma „cel uświęca środki”. Grabież i zanieczyszczanie, wyzyskiwanie pracowników i środowiska, gdy przynosi zysk, jest w porządku. Jest to już nie do przyjęcia ani do przyjęcia we współczesnym handlu zachodnim. Zysk bez odpowiedniego odniesienia do innych interesariuszy nie jest zrównoważonym etosem. CSR prowadzi do odwrócenia „środków uświęcają cele”. To, co zrobiłeś, aby osiągnąć zysk, jest ważniejsze niż zysk.
imperatywy kulturowe
Istnieje związek między tendencją do stronniczości akcjonariuszy a kulturą. Na przykład firmy anglo-amerykańskie (anglosferyczne) skłaniają się ku preferencjom udziałowców (po prawej), podczas gdy w Europie Zachodniej i Japonii firmy mają tendencję do preferowania udziałowców (po lewej). Jednak ruch jest nieubłagany, choć pozornie z prędkością lodowcową, w lewo.
Wniosek
W praktyce na całym świecie istnieje wiele odmian modelu CSR. Różnica polega na tym, w jakim stopniu interesy interesariuszy i udziałowców są uznawane i faworyzowane. Te sprzeczne interesy można opisać jako podział na lewicę i prawicę. Ideały CSR zostały uznane za „lewicowe”, „lewicowe” lub liberalne w swojej filozofii. Maksyma, że „cel uświęca środki” blednie w świecie korporacji, przekształcając się w przekonanie, że jeśli firma i planeta nie przetrwają, nie ma sensu osiągać zysków.