Kluczowe pytanie, które powinni sobie zadać wszyscy scenarzyści, brzmi: jak napisać scenariusz, który Hollywood chce kupić?
1. Poznaj 10 najpopularniejszych gatunków.
Krok 1 w pisaniu scenariusza, to poznanie 10 najpopularniejszych form fabularnych. Jeśli napiszesz scenariusz, który nie jest oparty na jednym lub kilku z tych gatunków, Twoje szanse na własną sprzedaż gwałtownie spadają. Są to Akcja, Komedia, Kryminał, Detektyw, Horror, Fantasy, Miłość, Mit, Science Fiction i Thriller.
2. Połącz 2 lub 3 gatunki.
W branży rozrywkowej skoncentrowanej na gatunkach najważniejszą strategią fabularną jest dziś mieszanie gatunków. 99% filmów nakręconych nie tylko w Hollywood, ale na całym świecie, to połączenie dziesięciu najpopularniejszych gatunków. Czemu? Wszystko sprowadza się do starej zasady sprzedaży: daj klientowi 2 lub 3 w cenie 1. Tak w skrócie działa branża filmowa obecnie.
Podam kilka przykładów. Superpopularne filmy Zmierzch to horror + fantasy. Filmy Bourne’a to akcja + thriller. Wpadka to komedia + miłość. Little Miss Sunshine to mit + komedia. Titanic, najpopularniejszy film wszechczasów, to miłość + film katastroficzny + mit. Mroczny Rycerz to zbrodnia + mit + fantazja. Historie o Harrym Potterze, najpopularniejsze książki wszechczasów, to fantasy + mit + horror + dramat o dojrzewaniu. Filmy Piraci z Karaibów to fantasy + akcja + horror + mit.
3. Znajdź odpowiedni gatunek dla pomysłu na historię.
Największa decyzja, jaką podejmujesz w całym procesie pisania, pojawia się na samym początku, kiedy rozwijasz swoją przesłankę lub pomysł na historię. Decyzja brzmi: jakich gatunków użyć do tego pomysłu? Oto szokujący, ale otwierający oczy fakt: 99% skryptów zawodzi na założeniu. I dlaczego? Nie dlatego, że ich oryginalne pomysły na fabułę nie były dobre. Ponoszą porażkę, ponieważ autorzy nie znali najlepszych gatunków, których można użyć, aby przejść od jednolinijkowego pomysłu do dwugodzinnego, 120-stronicowego scenariusza.
Każdy gatunek poprowadzi pomysł na historię w radykalnie różnych kierunkach. Kiedy więc pisarze wybierają niewłaściwe gatunki, aby rozwinąć swój pomysł, rezultatem jest nie tylko wiele złych scenariuszy, ale także marnowanie tysięcy świetnych pomysłów na fabułę. Biorąc pod uwagę, że do rozwijania tego samego pomysłu można wykorzystać wiele gatunków, kluczowe pytanie brzmi: jakie są właściwe? Sekret wyboru odpowiedniego gatunku tkwi w samym pomyśle na fabułę. Musisz zagłębić się w założenie i znaleźć gatunki właściwe dla tego pomysłu. Zamiast próbować kopiować popularny film z przeszłości, musisz znaleźć to, co jest oryginalne, co jest organiczne w Twojej historii. Jedną z zalet gatunku jest to, że właściwe gatunki podkreślają nieodłączne mocne strony pomysłu i ukrywają nieodłączne słabości.
Jednym z pomysłów jest skupienie się na linii pragnień, jednym z siedmiu głównych etapów struktury historii. Okazuje się, że każdy gatunek ma swoją unikalną, z góry ustaloną linię pragnień. Na przykład pragnieniem Zbrodni jest złapanie przestępcy. Detektyw ma znaleźć prawdę. Horror polega na pokonaniu potwora. Dla Miłości jest znalezienie miłości. Mitem jest wyruszenie w podróż, która ostatecznie prowadzi do samego siebie. Ustal cel swojego bohatera i sprawdź, czy pasuje do pragnienia któregoś z głównych gatunków.
4. Użyj mitu jako jednego ze swoich gatunków.
Twoja historia musi być popularna w ponad 100 różnych kulturach i narodowościach. To wiele barier komunikacyjnych do pokonania. Niestety, większość pisarzy nie wie, które gatunki dobrze się poruszają, a które nie. Na przykład komedie oparte głównie na zabawnych dialogach NIE podróżuj.
5. Połącz mit z jednym lub dwoma innymi gatunkami.
Chociaż mit jest podstawą większej liczby hitów niż jakikolwiek inny gatunek, prawie nigdy nie jest sam. Ma to związek z głębokimi słabościami znalezionymi w samej formie. Forma mitu ma tysiące lat. I ma bardzo epizodyczną strukturę, więc w połowie historii może stać się męcząca i tracić na mocy. Wiedzą o tym najlepsi profesjonalni scenarzyści, dlatego zawsze dodają 1 lub 2 inne gatunki, aby unowocześnić formę mitu i przezwyciężyć jego epizodyczność.
6. Ustaw jeden gatunek jako główny.
Łączenie gatunków jest trudniejsze niż się wydaje, ze względu na to, co wpływa na strukturę opowieści. Każdy gatunek ma z góry określonego bohatera, przeciwnika, linię pragnień, ukierunkowanie tematyczne i tak dalej. Dlatego scenopisów łączących gatunki kończy się strukturalnym bałaganem. Mają zbyt wielu bohaterów, linii pragnień, przeciwników, motywów i bitów fabularnych. Każdy z tych błędów strukturalnych zabije skrypt, więc wyobraź sobie, co się stanie, jeśli popełnisz je wszystkie.
Przy mieszaniu gatunków kluczowe jest, aby jeden z nich był pierwszym. To da ci twojego bohatera, jedną linię pragnień, jedną linię fabularną i najważniejsze unikalne bity fabularne. Następnie umieść inne elementy gatunkowe tam, gdzie pasują, aby wzmocnić pierwotną formę.
7. Jeśli piszesz scenariusz do filmu niezależnego, napisz horror, thriller lub miłość.
Jednym z najlepszych sposobów na włamanie się i oddzielenie się od tysięcy innych scenarzystów na świecie jest napisanie i nakręcenie własnego filmu. Oczywiście wymaga to utrzymania kosztów na minimalnym poziomie. A najtańsze gatunki do kręcenia to horror, thriller i miłość. Gatunki te wymagają jak najmniejszej liczby aktorów, scenografii i efektów specjalnych. Spośród nich horror jest najpopularniejszy na świecie. Ale najważniejszymi wyznacznikami tego, jakich gatunków używasz do swojego filmu niezależnego, są to, które gatunki najlepiej pasują do Twojego pomysłu na historię i które gatunki są najlepsze w pisaniu.